Pražský filmový kufr nerozděluje Filmaře a filmaře

8. 10. 2019 Martin Vejvoda Aktuality

Jsme moc rádi, že se naše snažení setkává s pochopením a že mu fandí i odborná veřejnost.

Převzato z webu www.filmvychova.cz

1. 10. 2019

Film a animaci dělali několik let než si založili kufr

Jak vytvořit mládežnickou festivalovou soutěž, jež by byla více než na vítězství založena na motivaci se rozvíjet? Nad touto nelehkou otázkou jsem se zamýšlel se zástupci festivalu mladých tvůrců Pražský filmový kufr, Martinem Vejvodou, ředitelem festivalu, Markétou Vondráškovou, programovou ředitelkou, a Petrou Součkovou, která má na starosti komunikaci s médii a PR. Všichni se jednohlasně shodují na jednom: „Do natáčení by se měl pustit kdokoli, kdo má touhu tvořit, vypořádat se s nudou a tím, co člověka štve.“

Filmové tvorbě a animaci s dětmi se pořadatelé festivalu věnují dlouhodobě. Vytvořenými díly přispívali v minulosti do různých drobných soutěží. Vyhrávali ovšem tak často, že se před nimi pořadatelé těchto soutěží zcela uzavřeli. Tehdy vznikl nápad založit si vlastní festivalovou soutěžní přehlídku. Náročný projekt podpořil magistrát města Prahy a další organizace. Počet přihlášených hned v prvním ročníku přesáhl dvě stovky a mnozí se vrátili i v roce loňském. Potvrdilo se, že podobná akce v Česku chybí.

Filmaři kam se podíváš

Porotu festivalu tvoří dvacet profesionálních filmařů, jak zkušenějších, tak z řad studentů FAMU. Objevuje se mezi nimi například režisér Karel Smyczek nebo dokumentarista Bohdan Bláhovec. Stejně tak ale filmy hodnotí vlastní optikou méně známí zástupci filmových profesí (kameramani, střihači apod.).

Vyvrcholením soutěže je slavnostní FestDen, během něhož se návštěvník pohybuje v prostorách prostorách Centra architektury a městského plánování mezi odborníky, kteří rádi předají své vědomosti. V programu najdeme specializované besedy a workshopy (například o práci scénografa), které dovednosti začínajících filmařů ještě prohlubují. Porotci se snaží v průběhu FestDne odchytávat soutěžící, aby se s nimi osobně pobavili o jejich filmech. Do budoucna se uvažuje o zavedení panelové diskuse, jež by propojení a zpětnou vazbu ještě více posílila.

Multižánrovost, multivěkovost, komunikace

Teprve během FestDne si člověk uvědomí, že není ve svém snažení sám a že existují i jiné filmy a festivaly, které na YouTube nenajdete. Nutno zmínit, že tento festival usiluje o maximální otevřenost. Do soutěže se mohou přihlašovat volnočasové organizace (DDM, ZUŠ, Aeroškola apod.), školy, školky nebo jednotliví autoři. Nezáleží na tom, zda chodíte do školky, na základku nebo zrovna končíte střední školu. Na festival přijíždějí kreativci, rodiče, pedagogové a týmy z celé republiky i ze Slovenska.

Pro filmaře, kteří nevyhráli ve své kategorii, jsou určené zvláštní ceny poroty, které oceňují práci s určitou filmovou složkou. Cílem těchto cen je nasměrovat účastníka ke zdokonalování v oblasti, v níž se projevuje jeho talent. Porotci totiž nehodnotí známkami 1 až 5 jako ve škole, ale detailněji zkoumají nápadité řešení nastoleného problému a představivost. Sami totiž pracují denně s filmovou technikou a uvědomují se, že ne vždy vše funguje, jak bychom si přáli.

Zhlédnutí filmu na velkém plátně v sále plném diváků testuje, jak se podařilo přenést filmové poselství. Kromě standardních kategorií jako hraný film, dokumentární film, animace a film do minuty, je možné film přihlásit do tematických sekcí: (Ne)bezpečnej svět, Zeleným objektivem a Moje místo. V těchto sekcích se klade důraz na to, aby si tvůrci všímali kromě vlastních problémů světa kolem sebe. V hodnocení porotců se samozřejmě zohledňuje, v jakých podmínkách se natáčelo. Filmy se však promítají v rámci bloků, které v sobě organický míchají žánrové kategorie i tvůrčí podmínky. Vedle snímku natočeného s kamarády na zahradě se tak může objevit profesionální technikou natočený opus magnum. Tímto způsobem tvůrci neustrnou ve své bublině, ale poměří své síly s ostatními.

Výstup

Festivalové filmy ani po skončení FestDne nezapadnou. Zůstávají ke zhlédnutí na webu Pražského filmového kufru, kde je mohou nadále nahlížet samotní tvůrci, ale i další zájemci, včetně pedagogů. Úspěch slaví ozvěny vítězných filmů na Novoměstské radnici v adventním týdnu. V plánu je rovněž blog, který by během roku poskytoval lekce filmařiny. Festival nejde komerční cestou, proto místo množství vystavovatelů, se spíše profiluje jako edukativní platforma. Pedagogové a zástupci organizací si čím dál více uvědomují, jaký potenciál skýtá zapojení filmu ve výuce.

Letošní Festivalový den proběhne 9. listopadu 2019 v prostorách CAMP – Centrum architektury a městského plánování. Během října 2019 sledujte Facebook Pražského filmového kufru, kde se dozvíte o programu FestDne více. Na stránkách festivalu se pak můžete podívat na filmy z minulého ročníku.

Lukáš Pešák

zdroj: https://www.filmvychova.cz/cz/archiv-prispevku/?i=2019-prazsky-filmovy-kufr-nerozdeluje-filmare-a-filmare

 

Naposledy upraveno: 8. 10. 2019 18:55